Sint Eustatius

28 augustus 2022: dossierkoninkrijksrelaties.nl veertiende bericht van mia (in zeswekelijkse cyclus) met elke week een eiland _ _

5 augustus: Afhalen nieuwe auto

14-28 augustus: Rondje IJsland, dag 13
14-28 augustus: Rondje IJsland, dag 14
14-28 augustus: Rondje IJsland, dag 15

Statia, 28 augustus 2022.

Vrienden,

Sommigen veronderstelden dat we zouden stoppen met de nieuwsbrief. Dat kan natuurlijk altijd nog, maar tegelijkertijd hebben we ook vrienden die we nu op Statia hebben achtergelaten en ook voor hen willen we niet uit het oog, uit het hart zijn. Kortom, we schrijven nog even door.

Vanaf Schiphol heeft Ed ons eerst naar Den Haag gebracht. Mia heeft daar even geworsteld met een matras die onze huurders in onze berging hadden opgeborgen en de deur blokkeerde. We hebben geen idee hoe ze het voor elkaar heeft gekregen de deur toch open te krijgen. Ik denk dat het maar goed is dat we niet in de buurt waren…..Daarna is zij met de Kangoo ook naar Leiden gekomen. Jan en Ed waren doorgereden naar zijn appartement in Leiden waar wij vanaf nu een jaartje zullen wonen. Zondag hebben we moeder Ipie opgezocht in Lisse. Maandag begint de nieuwe werkweek en we gaan - gewapend met het eigendomsbewijs van ons appartement - naar de Gemeente Den Haag om ons opnieuw te registreren. We zagen Claudia Toet ook even in het gemeentehuis. Voor ons hapje en drankje gaan we naar de brasserie van het Mauritshuis (deze week niet voor het laatste overigens).

Vanwege onze hypotheek moest een taxatierapport worden opgemaakt van ons appartement in Den Haag. Dat is dinsdagochtend gebeurd. Dat wil zeggen, de makelaar doet zijn werk. Dat ging vrij vlot maar het bleek later - vraag ons niet precies hoe het zit - dat makelaars in den lande hun taxatie laten valideren (?) bij een centraal landelijk validatie centrum. Wat er gebeurd is, is gebeurd, maar administratief is er iets misgegaan. Er moest in elk geval een nieuwe makelaar/taxateur aan te pas komen om het proces nog eens over te doen (inmiddels was het vrijdag), maar het is allemaal toch voor elkaar gekomen (wel fijn: voor onze cruise in elk geval, en - ook niet onbelangrijk - voor het verlopen van de offerte van de bank). Een ander administratief (maar niet onbelangrijk) punt betreft onze zorgverzekering. Wellicht overbodig te melden dat voor dit soort verzekeringszaken Statia wordt gezien als buitenland. Wat ons betreft volkomen onterecht, maar de zorgverzekering die wij hadden tot onze komst in 2014 hebben wij moeten verlaten en sindsdien zaten we - uiteraard - bij het ZVK (nu dan: Zorg en Jeugd Caribisch Nederland, ZJCN) en nu moeten we dus weer verzekerd zien te worden bij de maatschappij van onze wens. 10 augustus 2022 ontvingen wij onze polis dus ook dat punt kon worden afgevinkt (ook voordat we op vakantie - cruise - gingen).

Wat hebben we verder gedaan? Vrijdag 5 augustus hebben we de nieuwe auto (Renault Captur) die we vanuit Sint Eustatius hebben besteld, afgehaald in Noordwijk. Kortom, we rijden weer automaat (toch wel lekker na er acht jaar aan gewend te zijn geraakt op Statia). Op 4 en 9 augustus is Jan naar de parodontoloog geweest om zijn gebit weer even te reinigen en te meten. Meteen nadat we de nieuwe auto hadden afgehaald zijn we naar Almere gegaan (overigens zijn we in het weekend van aankomst ook even langs Almere gereden: op weg naar Steenwijk waar we Geertruida hebben bezocht in haar nieuwe appartement: erg leuk en erg gezellig). Ok, 5 augustus in Almere: we hadden een afspraak gemaakt om onze hotelkamer te bezichtigen en dan zie je toch dat foto-s een vertekend beeld geven. In werkelijkheid is de zitkamer toch niet zo heel groot, maar och: kniesoor die daar op let. Die vrijdagavond (5 augustus) eindigden we in Noordwijk. We hebben met Caat lekker bijgepraat bij sushi van Hiro Mina bij haar op de hoek (aan het strand).

Na een rustig weekend gaan we maandagmiddag naar Katwijk (Strandhuys Katwijk) om gezellig met Jolly en Ed bij te praten en te eten. Het is heerlijk weer, we zitten op een stralend terras aan het strand. Direct na het bezoek aan de parodontoloog op 9 augustus gaan we naar Belgie voor een flitsbezoek bij Mok en Tjeerd met hen van de bbq te genieten en ook hier weer fijn en rustig bij te praten. Van 10 op 11 (en van 11 op 12) augustus slapen we bij B&B (Poorthuys) in Middelburg. Samen met Emilia en haar vriendin Xiomara gaan we woensdagavond lekker eten. Donderdagochtend praten we met Etienne om 9 uur tijdens een ontbijt in Vlissingen bij en om 11 uur zijn we bij Don en Gerda nabij Terneuzen (Hoofdplaat). Om een uur of drie zijn we weer bij Emilia in Middelburg. We doen wat inkopen voor haar (met het oog op de cruise naar IJsland) bij de ANWB-winkel en daarna gaan we eten.

Vrijdag gaan we naar Leiden (met Emilia: zij gaat immers met de cruise mee). In de middag gaan we naar Katwijk (Strandhuys Katwijk) om nog maar eens keer te genieten van de zon op het terras aan de zee. Zaterdag hebben we om 13:00 uur een afspraak bij het testcentrum in Leiden (Breestraat): de cruisemaatschappij vereist een antigen-test die niet ouder is dan 48 uur. We blijken alledrie negatief, dus dat is goed. We zijn er klaar voor.

Dan is het zondag. We hebben een mail ontvangen dat we om tien uur moesten inchecken. Om vijf uur in de middag vertrekt de boot. We zijn voor acht uur al vertrokken uit Leiden en we waren dus ruim op tijd in IJmuiden. We waren de eerste parkeerder voor die dag en het inleveren van de bagage ging ook goed (al vanaf de parkeerplaats, in de hut zullen we onze bagage weer terugvinden, dus geen gesleep). Daarna werd het wat chaotischer (Costa is een Italiaanse cruisemaatschappij...) maar desondanks verliep het checken van boardingpassen, paspoorten en antigentestcertificaten vlot. Op de hutten (7260 Emilia, 7204 Jan en Mia) liggen vervolgens behalve onze koffers ook allemaal welkomstinformatie en onze pas, die je altijd bij je moet dragen en waarmee je ook dingen kan kopen. Het vertrek wordt eerst uitgesteld tot half tien in de avond, daarna nog eens tot elf uur. Dit alles vanwege het brandstofladen: is iemand dat soms vergeten te bestellen? Hoe het ook zij, het feitelijke vertrek hebben we niet meer afgewacht: toen sliepen we al.

Dag 2 is een varende dag. Rustige zee, beetje lezen, beetje haken, beetje niks eigenlijk. Maar daarom niet minder relaxed! Misschien wel juist daarom bijzonder relaxed. Het gaat me wat ver om te zeggen dat de wereld niet zonder internet kan, maar smartphones en tablets zijn alom aanwezig, ook aan boord, ook bij ons. De maatschappij Costa (ons cruiseschip is de Costa Fortuna) speelt daarop in. Wifi is aan boord aanwezig met daarop het kanaal Costa Fortuna (geen toegang tot internet) waarop de app Costa draait. Het dagelijks programma staat weliswaar ook op een papieren brochure maar ook dus op deze app. Excursies kun je boeken bij de daarvoor bestemde desk (met openingstijden) maar ook via de app. Via de app ontvang je de laatste bijzonderheden zoals hoe laat de excursie begint en waar je dan moet zijn.
In de avond hebben we in het theater genoten van een voorstelling van twee, tja hoe noem je dat soort artiesten... Laat ik maar zeggen Dans/evenwichtskunstenaars/trapezewerkers. Hoe het ook zij: heel kunstig allemaal!

Dag 3 hebben we onze eerste excursie gemaakt. Een rondrit over Shetland, een eiland (of eigenlijk een groep van eilanden) ten noorden van Schotland, met hoofdstad Lerwick. De rondrit voerde ons langs een juwelier met werkplaats, een ponyfarm (natuurlijk: de Shetland pony) en het kasteel en museum van Scalloway. Het was regenachtig weer en beduidend kouder dan het Nederland van twee dagen eerder. De cruiseboot meerde overigens niet af maar lag voor anker. Het transport naar de wal verliep met een bootje (tender). Van eerdere cruises toch een soort schrikbeeld van Mia met haar weerbarstige knie, maar de overstap van cruiseboot naar tender (en terug) verliep heel gemakkelijk.

Daarna ging de reis verder naar IJsland waarbij dag 4 een dag op zee was. Weinig meer gedaan dan lezen, haken, eten en (koffie/thee) drinken. Waar vanmorgen nog een waterig zonnetje scheen in een overigens wat frisse context, betrekt gaandeweg het weer. Het lijkt wat mistig te worden en witte koppen op de golven suggereren een toenemend wind. Afgezien van enige frisheid (duidelijk voelbaar als je buiten komt) vervolgt de cruiseboot onverstoorbaar haar koers in noordwestelijke richting.

Dag 5 was een excursie. Mia bleef aan boord. Emilia en Jan deden de bustour aan de oostzijde van IJsland. Veel ruim en lava-georienteerd landschap. Een groot meer dat wordt gevoed door een gletsjer, een historisch kerkje, een museum (het vroegere woonhuis van ene Gunarsson) en - ter afsluiting - een redelijk grote en brede waterval. Met Emilia erbij kun je natuurlijk niet zomaar een foto nemen van de waterval: er moet bij geposeerd worden. Tja, zo gaat dat dus... Eenmaal weer aan boord hebben we met zijn drieën geluncht.

Dag 6 was er weer een excursie naar de parels van het noorden. We meerden af in Akureyri. De bus voerde ons eerst langs Guldafoss waterval, een indrukwekken waterspektakel. Vervolgens gingen we naar een zwavel- en heetwaterveld nabij het Myvattnmeer. Gelunchd werd er in een nabijgelegen Icelandair hotel. Na de lunch een korte wandeling in een soort park met veel grillig gevormd (lava)sculpturen waar je met enige fantasie verschillende vormen of afbeeldingen in zou kunnen herkennen. Ten slotte een bezoek aan een gebied van zgn. pseudokraters: het resultaat van een samenspel tussen hete lava en water. Voldaan arriveerden we een uur of zes weer bij de boot.
We zijn deze avond weer naar het theater gegaan. Ditmaal een dansshow met als titel Glamazon. Het lijkt een samenvoeging van glamour en amazon. De sfeer en de muziek had veel weg van hetgeen je je voorstelt van het oerwoud.

Dag 7 zou een dagje Isafjord zijn maar de weersvoorspelling was kennelijk van dien aard dat het scheepsmanagement besloot te blijven liggen waar wa al lagen. Kennelijk werd een flinke storm en golven tot twee meter verwacht. We hebben er weinig van meegekregen maar misschien wel juist omdat we binnen waren gebleven. We hebben meer cruiseschepen in deze haven zien aankomen. Allemaal schuilen? Of is Akureyri gewoon een populaire plaats voor cruisemaatschappijen? We weten het niet.
Om een uur of negen hebben we ontbeten waarna we gedrieen het verwarmde binnenbad(je) op dek 9 hebben rond gezwommen. Baantjes trekken is een groot word voor een zwembad van ongeveer vijf bij vijf meter.

Dag 8 - afgemeerd in Gunnarfjord - deden we een excursie die ons eerst bracht bij een haaienmuseum: een soort familliebedrijf. Opa was ooit eens visser en kleinzoon runt nu het museum waarin het vissersbestaan wordt geïllustreerd. Emilia waagde zich aan het proeven van gedroogd haaienvlees……De bus reed ons vervolgens door enorme lavavelden: grote maanoppervlakachtige velden waarin in geen velden of wegen huizen te vinden zijn. Indrukwekkend. Dan was er een dorpje met een "heilige heuvel": te beklimmen zonder te praten en zonder achterom te kijken, boven in oostelijke richting kijken en dan drie wensen doen. Watervallen - IJsland heeft er (tien?)duizenden - zijn altijd indrukwekkend. Emilia wil het liefst de loop van het water van zo dichtbij mogelijk volgen. In de avond drinken we wat en luisteren naar live music op dek 3.

Onze laatste IJslanddag lagen we in Reykjavik. Van daaruit deden we een excursie die geduid werd als "Golden Circle". Eerst hebben we een nationaal park bezocht waarin goed te zien is hoe de Amerkiaanse en EurAziatische tectonische platen hier elkaar ontmoeten en zich met een snelheid van 2 cm per jaar van elkaar verwijderen. Overbodig te zeggen dat IJsland een bijzonder vulkanisch eiland is. Het Nationaal park is ook om een andere reden bekend: het is de plek waar (wereldwijd) voor het eerst democratisch vormgegeven bestuur in de praktijk is gebracht. IJsland is al meer dan twaalfhonderd jaar een democratie! De excursie vervolgde naar de geysers. Je zou kunnen zeggen dat IJsland helemaal geen energievraagstukken kent: kort onder het aardoppervlak wordt water aan de kook gebracht, helemaal gratis voor niets. Geothermische energie en energie uit waterkrachtcentrales worden in het land in ruime mate geëxploiteerd. De laatste bezichtiging op deze "cirkel" was de indrukwekkende waterval Gulfoss. Ook hier was het voor Emilia de uitdaging om in een zo kort mogelijke tijd alle wegen die haar het dichtst bij de waterval brachten, te ontdekken.

Dag 10 was een dag op zee. Uitslapen en niets doen waren de belangrijke dingen van die dag. Naast lezen natuurlijk. De krant van gisteren bijvoorbeeld.

Op dag 11 deed de boot Kirkwall aan, op Orkney Island. We hadden hier geen excursie gepland. Aanvankelijk stond Orkney ook helemaal niet op het reisschema. Maar goed, deze dag lagen we er dus toch. Een excursie hebben we niet gedaan, wel is Jan even naar het dorp gelopen en heeft hij de kathedraal (groot woord voor deze kerk) bezocht. De terugweg naar de boot nam hij de shuttlebus die geregeld de verbinding tussen haven en dorp onderhield.
In de avond een show in het theater rond het thema water. Liedjes en dans binnen dat thema bracht ons van alles van What shall we with the drunken sailor tot Yellow submarine.

Dag 12 legden we aan in Invergorden (Schotland). We hadden geboekt voor de bustour via Inverness naar Loch Ness met een vaartocht over Loch Ness, langs onder meer Urquhart Castle. Onze gids is volgens eigen zeggen geboren en opgegroeid in de Schotse Hooglanden en bracht in de bus zo af en toe Schotse / Keltische volksliederen ten gehore. Mooi en bijzonder.
In de avond in het theater een kunstige acrobatische show met als rode draad Romeo and Juliet.

Dag 13 was een dag op zee (van Invergordon naar Bremerhaven). Natuurlijk wil ik woorden als vervelen en saai niet gebruiken in de context van een cruise maar rustig en relaxed is het zeker.

Op dag 14 doen we Bremerhaven aan. Met een shuttlebus gaan we naar het centrum waar ook het museum staat dat we gaan bezoeken. Het idee is een rondje rond de aarde langs de meridiaan waarop ook Bremerhaven ligt: 8 graden oosterlengte. En dan eerst naar het zuiden en langs "de andere kant" (Samoa) weer naar het noorden om via het noordpoolgebied weer terug te keren naar het beginpunt. Het klinkt avontuurlijk en het is allemaal best wel leuk bedacht maar tegelijkertijd vonden wij het museum enigszins chaotisch van opzet. Wat ons betreft niet echt een aanrader.

Tja, en dan breekt ontegenzeggelijk de laatste dag aan. Het debarkeren gaat vlot, we zetten Emilia af bij station Leiden en gaan zelf de was doen in het appartement aan de Coebelweg. Daarna gaan we op weg naar Almere waar morgen het nieuwe schooljaar begint. Maar daarover meer in een volgende nieuwsbiref.

Kortom, tot een volgende keer!