Sint Eustatius

Foto's van deze periode (het bijschrift per foto staat onder de i van informatie [rechtsboven])

MBO graduation (diploma uitreiking)

Elli en Thea beklimmen de Quill

afscheid BMS van Yannick, Danielle en Lynn

Thea naar Venus Bay

Thea en Elli naar Lynch Plantation

afscheid Maaike op Boardwalk

veldbedden bij Rode Kruis (donatie Thea en collegas na orkanen Irma en Maria, 2017)

Carnaval 2018

Ishmael Berkel 85 jaar

Wandeling met Gay, lunch met Elaine, museum met Misha

Statia, 1 augustus 2018.

Vrienden,

Voor we beginnen met ons verhaal nog even dit. We hebben onze mailinglist vorige maand ook gebruikt om iedereen in kennis te stellen van een vacature bij de Bethel Methodist School. Onze mailing zit zo in elkaar dat iedereen een eigen mailtje krijgt zonder zicht op de overige geadresseerden. Voor de nieuwsbrief is dat natuurlijk goed maar voor deze vacature had ik dat misschien iets beter moeten toelichten. Tegelijkertijd, ook geadresseerden waarvan wij weten dat die niets met het onderwijs hebben, kennen wellicht weer anderen die dat wel hebben. Hoe het ook zij, deze toelichting had ik er misschien bij moeten zetten. Dan nu ons verhaal voor deze maand.

Elli en Thea zijn aangekomen op 6 juli en we hebben ze de hele week van het eiland laten genieten. Het was de eerste week van de vakantie van Jan dus we hadden er alle tijd voor. Het begon al met de eerste serieuze stormwaarschuwing: Beryl kwam er aan. Boven de oceaan bereikte de tropische storm zelfs even orkaankracht maar daarna zwakte hij toch weer af. Met het oog hierop heeft Thea na het zwemmen in zee meteen een introductieduik voor diezelfde zaterdagmiddag geboekt. Het kon immers zijn dat Beryl voor het begin van de voor ons liggende week roet in het eten zou gooien. Het duiken is een geheel nieuwe ervaring voor Thea die goed is bevallen. Voorafgaand aan het zwemmen en duiken zijn we nog even naar Battery De Windt op Whitewall geweest (met zicht op Sint Kitts). Zaterdagavond eten we sizzling chicken en beef bij Fays restaurant. Zondag maken de dames een dienst mee in de Bethel Methodist Church, waar hen op gebruikelijke wijze een welkom wordt toegezongen. Zondagavond komen Etienne, Frida en Wytze een hapje eten.
Noot: Mijn oud-leerling Czaigany (met de paasvakantie namen we nog enkele oude vwo-wiskunde-examens door) heeft zaterdagavond in Curacao haar diploma-uitreiking. Candy als trotse moeder is er bij!

Maandag laat ik onze school zien en ontmoet daarbij - toevallig, het is immers vakantie - Jacintha. Zij vraagt of wij die avond naar de MBO-graduation gaan. En zo komt het dat wij maandagavond in Lions Den enigszins onverwacht een graduation (diploma-uitreiking) bijwonen. Maar voordat het avond is maken we een rondje langs Fort Oranje (we komen Maldwyn tegen: nog hartelijk bedankt voor de heerlijke mangos), de binnenplaats van het Governors House, de oude NH-kerk zonder dak maar met begraafplaats, en de oude synagoge.

Dinsdagochtend vroeg breng ik Etienne, Frida en Wytze naar het vliegveld voor hun vakantie in de Verenigde Staten. Daarna - na het ontbijt - beklimmen Thea, Elli en Jan de Quill: het uitzicht in de krater vanaf de kraterrand is altijd weer indrukwekkend. Dinsdagmiddag gaat Mia naar een vergadering van de Advisory Board in de bibliotheek. Mia schuift later aan bij de BBQ waar wij (Elli, Thea en Jan) al eerder bij aanwezig zijn. Het was een BBQ aangeboden door het bestuur en management van de Bethel Methodist School bij gelegenheid van het afscheid van Yannick, Danielle en hun dochtertje Lynn.

Woensdag 10 juli krijgt Emilia bericht dat zij is aangenomen bij het KAP op Curacao. Komend jaar begint ook voor haar het VWO-avontuur in aanloop naar een universitaire studie daarna. Woensdag overdag wandelen Thea en Jan (Elli gaat met Mia mee) naar Venusbay. Deze baai ligt aan de noordkant van het eiland en ondanks de kleine afstanden op het eiland is de vegetatie hier toch heel verschillend: veel droger en veel meer prikkende acaciastruiken. Woensdagmiddag hebben we afgesproken bij Ishmael Berkel om Berkels Museum en Lynch Plantation te bezoeken. Allemaal reuze indrukwekkend en betrokken voor het voetlicht gebracht door de oude doch zeer vitale Ishmael. Later brengt hij nog heerlijke mangos. Woensdagavond gaan we met zijn vieren naar het afscheidsfeestje dat Maaike heeft georganiseerd (lokatie Boardwalk). Maaike gaat na ongeveer twintig jaar Statia terug naar Nederland. Haar volgende baan in Schiedam wacht op haar!

Donderdag bezoeken we de Botanical Garden (met wederom zicht op Sint Kitts maar nu vanaf de andere kant van de vulkaan dan het erachter gelegen Whitewall). Terugrijdend maken we een korte rondrit over de English Plantation. Donderdag eind van de middag hebben we een afspraak bij het Rode Kruis. Maureen en Granville laten vol trots de veldbedden zien die zijn gekocht van de donatie die Thea en haar collegas hebben gedaan na de ramp met de orkanen Irma en Maria in het najaar van 2017. Donderdagavond eten we ribs en hamburger op de Boardwalk.

Vrijdag is er alweer een einde gekomen aan de korte vakantie die we best wel heel informatief en tegelijkertijd lekker ontspannen hebben ingevuld. Na een kop koffie bij Paramira vliegen Elli en Thea rond het middaguur op weg naar Sint Maarten om daar over te stappen op het KLM-vliegtuig naar Amsterdam. Mia vertrekt - als lid van de Advisory Board - vanaf Paramira naar een kennismaking met de leden van de Commissie Koninkrijksrelaties van de Tweede Kamer die hier op werkbezoek zijn. Die kennismaking vindt plaats op de binnenplaats van het Governors House, op loopafstand van Paramira. Zij heeft hier zo haar eigen gedachten over.

De week erna is er de Vierdaagse van Nijmegen. Rob en Ruurd lopen mee. Het is een beetje vreemd te bedenken dat wanneer wij omstreeks tien uur in de avond naar bed gaan, Rob aan zijn 50 km begint. Vrijdag blijkt dat zowel Ruurd als Rob hun Vierdaagse, ondanks de warmte, succesvol hebben afgerond.

In de vakantie gaan ex-vijfdeklassers ons eiland verlaten voor een vervolg elders. Soms is dat Europees Nederland, soms de Verenigde Staten en soms ook een ander Caribisch eiland zoals Curacao. Rogers blijft nog een jaartje op Statia: hij verwacht volgend jaar zijn NL paspoort te krijgen en gaat dan in Europees Nederland studeren. Van Akifah - zij gaat naar het VWO in Den Haag - heb ik op het vliegveld afscheid genomen. Sterre kwam een dag voor haar vertrek afscheid nemen van Scubaqua en daar zaten wij ook. Met Yannick heb ik een paar dagen voor zijn vertrek nog uitgebreid gesproken over begeleiding van onze studenten in Nederland. ZDijah blijft tot begin volgend jaar nog op het eiland. Haar studie aan de Hotelschool Den Haag vangt pas februari 2019 aan. Met Lenaria en Marietza worstel ik met de "toegangspoort" (voor internationale studenten) van de onderwijsinstelling waar Lenaria naar toe wil gaan in Miami. Een hoop gedoe omtrent originele diplomas die van een apostille moeten worden voorzien (in plaats van een gewaarmerkte kopie van het origineel). Vrij naar Asterix en Obelix denken wij dan "rare jongens die Amerikanen".

Naar aanleiding van de toegenomen belangstelling voor Statia (als gevolg van de interventie van 7 februari jl en het bezoek van de Commissie Koninkrijksrelaties van de Tweede Kamer op 13 juli jl) is ook de pers geinteresseerd. Journalist Pim van den Dool van het NRC interviewt enkele functionarissen en zo wordt Mia - als lid van de Maatschappelijke Adviesraad - ook door hem geinterviewd. Dit interview vindt plaats bij Opa Snek.

We maken niet heel veel mee van het Carnaval maar maandagavond bezoeken we wel de verkiezing van de jeugd Carnival Queen van dit jaar. Bij Sherees, verantwoordelijk voor de organisatie van deze verkiezing, kopen we vip-kaarten. Sherees kan er weinig aan doen maar dit soort dingen beginnen op Statia altijd te laat. Niet een paar minuten maar gewoon anderhalf a twee uur. Eerder is er gewoon geen publiek en ook functionarissen van licht, geluid, muziek, ceremoniemeester zijn "vanzelfsprekend" (?) niet op tijd. Toen het dus om middernacht niet helemaal afgelopen was zijn wij er stiekem toch maar tussenuit geknepen: we vonden het heel leuk om het te hebben meegemaakt maar na een paar uur zitten was het ook wel een beetje genoeg geweest.

Onze auto is van 2005, dus eigenlijk best wel op leeftijd. Dan is het dus niet zo gek als er onderhoudskosten moeten worden gemaakt. Adrie had ons al eens voorzien van een adresje in Europees Nederland (in Tiel om precies te zijn) waar we betrouwbaar en snel onderdelen voor de Jeep kunnen kopen. Bovenop de snelle service komt immers altijd nog een week of twee a drie van verscheping dus hoe minder tijd verloren gaat aan de voorzijde van het proces, hoe beter het is. Monteur Isidro mag over een paar weken weer aan het werk met de spullen die we hebben besteld.

Onze provider Eutel (monopolist!) heeft bekend gesteld dat vanaf 1 juli jl de capaciteit van het internet fors zou toenemen. Dat komt omdat met hulp van het Agentschap Telecom nieuwe infrastructuur wordt geplaatst in het gemoderniseerde netwerk op het eiland. Die modernisatie komt er op neer dat het centrale punt bij Eutel direct via glasvezel met een aantal decentrale koppelpunten zal worden verbonden. Vanuit deze decentrale koppelpunten wordt VDSL (ipv ADSL) aangeboden aan de individuele bewoners. Van Ton hebben we begrepen dat deze modernisatie en de hulp vanuit het Agentschap Telecom waarschijnlijk mede het gevolg is van het kritische profielwerkstuk van ZDijah en Ruelle (onder mijn begeleiding) over dit onderwerp. Dit goede nieuws kon echter niet verhullen dat de (ouderwetse) telefoonlijnverbinding tussen de paal-aan-de-weg naar ons huis (een meter of veertig) zodanig defect was dat wij de laatste paar dagen meer geen dan wel internetverbinding hadden. Vanaf 25 juli is dat euvel in elk geval verholpen (door een nieuw stuk telefoonkabel en door de telefoon van de “landline” er tussen uit te halen). Maar dit alles na eerst op advies van Eutel een andere router te hebben gekocht (maar dat hielp niet) en zij een ander modem hebben geplaatst (alvast geschikt voor het aanstaande VDSL).

Ange (uit Curacao, klasgenoot van Mia gedurende enkele jaren van haar lagere school)) komt ons bezoeken. Donderdag 26 juli arriveert ze in de ochtend waarna we haar een rondje eiland aanbieden. Zeelandia, Batterij De Windt, de haven, de verschillende hotels aan het water en natuurlijk enkele pittoreske aanblikken in het "centrum" van het dorp. We eten bij Fays restaurant. Vrijdag een blik op school. Deze vrijdag is het een feest van herkenning. Mike Franco (onze overbuurman, tevens Regeringscommissaris) komt uit Curacao en zijn echtgenote, zoon en dochter komen net vandaag aan op het eiland. Het hele gezin Franco en Ange kennen elkaar goed. Later op de dag doen we boodschappen bij Duggins en daar komen we Camelia tegen die in Ange haar vroegere biologielerares herkent. Ook komen we (nog steeds in Duggins) Melfort tegen die Ange kent in het kader van Arte di Palabra.

Dat feest van herkenning houdt maar niet op. Zaterdag blijkt Nora, indertijd deel uitmakend van de Antilliaanse regering, de partner van Ange goed te kennen (Morris maakte in die tijd deel uit van het parlement). Zondag zijn we te gast bij de 85ste verjaardag van Ishmael Berkel - heel gezellig! - en ook daar blijken wederzijdse kennissen aanwezig: Louise van Putten, een oudere dame op ons eiland, kent weer iemand anders - Dolores - uit de kennissenkring van Ange. Het is werkelijk ongelofelijk.

Maandag doen we een historische wandeling met Gay Soutekouw langs het fort, het Godethouse, de begraafplaats bij de restanten van de NH-kerk en de synagoge met zijn mikwa. We lunchen bij Paramira met Elaine die van Ange leert over Arte di Palabra. Een zus van Elaine (Suzette) blijkt dan weer een docent te zijn geweest in de periode dat Ange conrector was op diezelfde school (op Curacao). Dinsdagochtend komt er dan weer een eind aan het korte maar intensieve bezoek van Ange. Om elf uur vertrekt ze via tussenlanding op Saba naar Sint Maarten om later die week weer terug naar Curacao te gaan.

Ondanks het feit dat het (school)vakantie is en er dus eigenlijk niet zoveel te doen is, blijkt de nieuwsbrief-in-wording innmiddels toch al weer heel gevuld te zijn. De nieuwe maand breekt aan: een mooi moment om een nieuwsbrief te verzenden.

Groet en tot de volgende keer,