statia.jhtm.nl (NL)

Hoe het vervolgde

Luchtverbindingen

Op 15 januari 2019 verscheen een artikel in BES-reporter betreffende de ambitie van Saba om hulp in te roepen bij het ontwikkelen van een "connectivity plan".

Dit artikel heb ik direct onder de aandacht gebracht van onze lokale bestuurders met het verzoek "sluit aan bij het initiatief van Saba". Hoewel ik een reactie heb gekregen met als strekking "we pakken het op", heb ik er verder niets meer van vernomen.

Dan verschijnt er in maart 2019 het rapport (gedateerd 30 juli 2018) "Connectiviteit Caribische deel van het Koninkrijk". Dit rapport was voor mij aanleiding om een brief te schrijven aan de Commissie Koninkrijksrelaties, de Commissie Infrastructuur en Waterstaat en de Commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Hoewel ik wel verwachtingen koester ten aanzien van de toekomst, heb ik feitelijk nog niets vernomen over de (verbeterde) luchtverbindingen.

Op 2 februari 2020 verschijnt dit artikel op BES-reporter.

Een Statiaanse inwoner schrijft een brief aan staatssecretaris Knops over de voorzieningen op het eiland voor wat betreft de zgn. airlift (verbindingen met de buitenwereld via de lucht, veelal via monopolist Winair). Dit nieuws wordt opgepikt door BES-reporter die er een reportage aan wijdt.

Dan verschijnt er op 20 november 2020 de Luchtvaartnota 2020-2050 met ook een paragraaf over de luchtverbindingen in Caribisch Nederland (zie de Nota met Uitvoeringsagenda). Na lezing van deze Caribisch paragraaf schrijf ik mijn bijdrage aan de Tweede Kamer.

Een dag later (27 november 2020) komt Koninkrijk.nu met het nieuws over een nieuwe, tijdelijke, wekelijkse, rechtstreekse verbinding tussen Sint Eustatius en Bonaire. Dit is voor mij aanleiding om een aanvullend briefje te schrijven. En een dag later nog een extra aanvullend briefje.

De laatste dag van het jaar 2020 komt het kabinet met een Kamerbrief met betrekking tot een hypothecaire lening aan Winair. Op 2 januari 2021 schrijf ik mijn reactie. Deze brief is aangehaald in BES-reporter.

Er ontstaat enige commotie. Ook in Den Haag worden Kamervragen gesteld. Een open brief van een Commissaris van Winair verschijnt in verschillende media. Naar aanleiding hiervan schrijf ik 8 januari 2021 een brief.

Op 7 februari 2021 schrijf ik een brief over het door de NL-regering opgevoerde Titan-project waarbij Titan gewoon een codenaam is voor Winair. Hierin wordt heel gekleurd een misleidende analyse gemaakt waaruit zou moeten blijken dat Winair het meest voor de hand liggende alternatief is voor de verbinding tussen de Caribische eilanden van het Koninkrijk. Dat is gewoon niet waar en bovendien vermeldt de zogenaamd onafhankelijke analyse niet dat Winair ten onrechte gebruik maakt van de zgn. wet-lease constructie. En de NL-overheid maar doorgaan met het instandhouden van Sint Maarten, het vliegveld aldaar en Winair.

Op 19 augustus heb ik weer een brief geschreven over de luchtverbindingen. Een en ander na recente berichtgeving over een nieuw vliegtuig van EZ Air dat een (oefen)vlucht van Bonaire naar Sint Eustatius heeft uitgevoerd en een bericht over het heroverwegen van het Nederlands belang in Winair (hetgeen volgens mij een gunstige ontwikkeling is: zonder eigendomsverantwoordelijkheid vrijelijk slimme dingen kunnen zeggen over de luchtverbindingen in Caribisch Nederland).

Op 28 augustus bericht BES-reporter dat vluchten van Winair, uit te voeren door Air Antilles, worden geannuleerd omdat Air Antilles hun zaakjes niet voor elkaar hebben. Over deze voor Winair vreemde toestellen zou - in een zgn. wet-lease constructie, waarvan hier sprake! - door Winair eigenlijk "effective control and ownership" moeten worden uitgevoerd. Maar ja, dat kan dus niet bij toestellen die Winair zelf niet eens voert.

Op 19 november schrijf ik een brief naar aanleiding van de vandaag gehouden Eilandsvergadering waarin gediscussieerd over de ferry, tegen de achtergrond van de connectiviteitsproblematiek in het algemeen.

Naar aanleiding van de aankondiging van geintensiveerde vluchten door Winair en van het op Saba vernomen initiatief om nu eens werk te maken van de luchtverbindingen binnen de BES-eilanden door EZ Air en SXM Airways, schrijf ik op 20 november 2021 een brief.

In dossierkoninkrijksrelaties.nl staat beschreven dat elektrisch vliegen (bijgevolg: goedkoper) wordt overwogen op de ABC-eilanden. Het concept BES (met behoefte aan verkeer tussen beneden- en bovenwindse eilanden) staat weer in de wacht. Ik schrijf hierover een brief.

Even nog een blik geworpen op de intereilandelijke connectiviteit door de lucht. Die is ronduit belabberd en in de afgelopen acht jaar dat ik hier nu woon, alleen maar verslechterd. Bijna tegen beter weten in, schrijf ik hierover toch een brief.

Op 8 mei schrijf ik (wederom) een brief over de almaar afnemende luchtverbindingen en de almaar toenemende tarieven voor diezelfde verbindingen. Dit alles tegen de achtergrond van een NL-overheid die alleen maar wil praten over oplossingen hiervoor die recht doen aan de belangen van het (andere) land Sint Maarten en de monopolist Winair.

Op 16 oktober 2022 schrijf ik een brief met als strekking ook het intereilandelijk verkeer - zowel vliegend als varend - te organiseren door Den Haag (als PSO -- public service obligation).

Op 20 oktober 2022 schrijf ik een mailtje met als strekking het intereilandelijk verkeer goed te positioneren om in aanmerking te komen voor een PSO.