Sint Eustatius

slideshow van foto's

Statia, 30 augustus 2014.

Vrienden,

Voor wij beginnen: heel veel dank aan allen die ons mail sturen met een reactie op onze nieuwsbrief of met bijzonderheden uit Nederland in het algemeen (anders dan die wij natuurlijk gewoon kunnen lezen in onze digitale (Volks)krant). Berichtjes die soms zelfs zijn voorzien van foto's of gescande krantenartikelen (bijvoorbeeld wanneer ze gaan over Statia). Heel veel dank en ga daar vooral mee door! We kijken er naar uit!

De ervaringen op school zijn wisselend. Als je een willekeurige documentaire op televisie ziet over het onderwijs in - bijvoorbeeld - een Afrikaans land dan zie je altijd oplettende kinderen die met een zekere gretigheid de lesstof tot zich nemen. Zo ziet het er bij ons dus niet uit! Weliswaar zijn de leerlingen in sommige klassen redelijk gemotiveerd maar er zijn ook klassen bij waarbij orde houden een belangrijkere zaak lijkt dan de lesstof zelf.

Maandag 18 augustus bereikte ons een triest bericht. Een jaargenoot (KIM, Jan) was overleden. Het geeft mij een goed gevoel dat ik kort voor ons vertrek uit Nederland nog even bij hem ben langsgeweest. We hebben toen plezierig met elkaar gesproken over verleden en heden en ook een beetje over de toekomst en eerlijk gezegd, hoewel ik wist dat hij ernstig ziek was, zag het er bij dat bezoek bepaald niet uit alsof zijn laatste weken waren ingegaan. En toch was dat dus zo. Zo snel had ik dit bericht niet verwacht en dus schrik je even... Maar goed, het leven gaat weer verder. De volgende les komt er al weer aan en de leerlingen stromen binnen.

Zaterdag 23 augustus was er een zgn. Surinaamse foodsale. Iedereen in de rij voor een bak heerlijke rijst met kip en andere ingrediënten, zo ook wij. Thuis hebben genoten van deze lokale hap. Over uiteten gesproken: maandag 25 augustus hebben we een lokale eettent bezocht (op advies van collega Jos, de tent wordt gerund door een oud-leerling van onze school). Een heerlijke, Chinese hap: zgn. Sizzling Chicken voor Mia en Sizzling Prawns voor Jan. En gisteren hebben we op het terras van het Golden Era hotel heerlijk gegeten en gedronken. Eerst natuurlijk een duik in het zwembad en daarna genieten van een ondergaande zon.

Zondag 24 augustus kent twee noemenswaardige topics. De eerste is een wandeling (van Jan) van ca. vijf uur rond de vulkaan. Er zijn verschillende trails en hoewel ik dacht naar de top te gaan kwam ik na enig zoeken naar een min of meer begaanbaar pad uit op de trail de werd geduid met Around the Mountain. Een prachtige wandeling die redelijk goed was gemarkeerd maar waarop ik desondanks toch tot twee- of driemaal toe de markeringen was kwijtgeraakt. Ach ja, dacht ik nog, als je de zee links houdt en de berg rechts dan komt het vanzelf goed. Dat is een redelijke gedachte maar ter hoogte van Whitewall zijn er enorme sleuven in de berg waarover je niet zomaar oversteekt. Ik was inmiddels enigszins te laag uitgekomen en de berg omhoog kruipend op handen en voeten over de steile en steenachtige grond, zo af en toe wat schrammen oplopend vanwege het te doorsteken struikgewas, kwam ik uiteindelijk weer op het pad terecht. Hoewel prachtig weer en geweldige uitzichten zag ik af en toe visioenen van waar zou die helicopter mij straks nu van de berg gaan plukken?. Deze trail was een orde onbegaanbaarder dan het prachtige wandelpad in Noord Spanje, leidend naar Santiago de Compostela. Foto's van deze wandeling heb ik in een apart album opgenomen. Kleine hagedisjes, zo hier en daar een slangetje en naar beneden rollende landkrabben vormden mijn schouwtoneel maar juist deze beesten waren veelal te snel voor mij om ze te kunnen fotograferen (hoewel ik daartoe af en toe een poging heb gewaagd).

Later die zondag was er een kerkdienst in de Bethel Methodist Church die speciaal was gewijd aan het nieuwe schooljaar en de nieuwe docenten. De nieuwe docenten (niet alleen van de GvP-school maar ook van de verschillende basisscholen) stelden zich voor en werden op een gegeven moment als een koor naar voren gehaald om een lied te zingen. Er werd sowieso veel gezongen en gesproken in deze dienst en het was eigenlijk best een indrukwekkende vertoning. De bevolking is echt begaan met haar jeugd en hun toekomst en putten veel kracht uit een religie (waarvan er hier verschillende worden aangehangen). Na afloop van de dienst was er een gezellig samenzijn met een drankje en een hapje.

Afgelopen twee vrijdagen hadden we op school een zgn. Kanjertraining waarbij een veilig klimaat op school, respectvol met elkaar omgaan en vertrouwen als fundamentele bouwsteen in sociale interacties de centrale en telkens weer terugkerende thema's waren. Intensief, leerzaam en eigenlijk ook best wel leuk!

Sprekend over sociale interacties: in geen jaren hebben wij Facetime of Skype gebruikt maar tegenwoordig raken wij er steeds meer bedreven in. Facetime en Skype (gelijksoortige instrumenten voor realtime beeld- en geluidcontact tussen mensen ergens op de wereld, waarbij Facetime alleen werkt tussen Apple-producten als iPhone en iPad) gebruiken wij voor contact met familie en vrienden in Nederland en behalve een goed gesprek geven wij meteen een impressie van ons uitzicht en ons huis aan hen door! Best leuk allemaal! Enkele decennia geleden moesten mensen het doen met een brief die soms weken onderweg was, tegenwoordig is realtime communicatie bijna een vanzelfsprekendheid. En zo goed als gratis bovendien!

Trouwens, de website van de school behoeft een beheerder en omdat ik heb aangegeven wel iets van HTML-achtige zaken af te weten ben ik ineens de webbeheerder. Daar hoort ook Facebook van de school bij. Mia is in Facebook veel meer bedreven dan Jan, dus behalve haar eigen account heeft ze er nu nog een om bij te houden.

Wel tot zover deze nieuwsbrief. Vanavond gaan wij nog even naar Hans en Joske: die organiseren een hapje en een drankje voor alle nieuwkomers op onze school waarbij de eerste ervaringen op het eiland en op de school worden uitgewisseld. Vast heel gezellig allemaal! Graag tot een volgende keer!